Formandens beretning 2021

I sidste formandsberetning havde vi et punkt på dagsordenen, der hed Corona. Det kommer vi også til at snakke om denne gang. Det er faktisk umuligt at undgå, dog hedder punktet på dagsordenen ikke Corona, men ”Bordet Rundt”.

Det er jo en meget speciel sæson, vi har været igennem. De fleste af vore medlemmer har haft aflysninger i sæson 20-21 og andre har haft aflysninger i sæsonen året før. Der har også været færre indtægter og måske også ekstra udgifter.

Vi har været igennem koncerter med restriktioner såsom afstand, mundbind, corona-pas o.s.v. I perioder har musiklivet været ”lukket helt ned” og vi har ”bare” måttet sidde og vente / afvente.

Der har været stor variation.

I SDM´s bestyrelse har vi ikke afholdt nogle bestyrelsesmøder fysisk. Vi har dog kommunikeret en hel del pr. mail og telefon. Der smitter Coronaen jo som bekendt ikke. Den variant er heldigvis ikke kommet endnu.

Efter at have været lukket totalt ned et stykke tid, skrev SDM´s bestyrelse et åbent brev til Kulturministeren, hvor vi udtrykte vores store ønske om en snarlig genåbning.

Hverken Kulturministeren eller Kulturministeriet har dog reageret. Brevet blev sendt til begge mail adresser den 6. marts, og jeg modtog straks automatisk mail-svar fra begge mail adresser. De takkede for henvendelsen, og lovede at vi ville få svar indenfor en uge.

Da jeg den 23. april stadig intet havde hørt, ringede jeg til Kulturministeriet. De svarede: ”At det godt nok var lang tid, vi havde ventet. Det kunne de ikke forstå. Så lang tid plejede der aldrig at gå”. Jeg blev straks stillet videre til en højere oppe i systemet, der nok skulle tage sig af det. Denne person lovede, at vi senest ville få svar om en uge. Der skete stadig intet og den 29.april ringede jeg igen til Kulturministeriet. De sagde: ”Det var helt uhørt og at det aldrig var sket før. Nu skulle det endnu højere op i systemet”. Og personen endnu højere oppe i systemet sagde at: ”Denne gang skulle jeg nok meget hurtigt få svar”. Jeg hørte stadig intet, og har i øvrigt stadig intet hørt.

Lidt efter lidt begyndte der så at blive lukket op for kulturlivet, og jeg besluttede at lade brevet være ved oplevelsen. Brevet havde på det tidspunkt været bragt i flere af landets aviser, og måske har det et eller andet sted gjort en forskel. Måske Ministeren har læst det i avisen.

I løbet af maj måned blev der så lukket lidt op for kulturen. Siden lidt mere, og fra 1. september HELT op uden afstands krav. Og fra 10 september blev ”alt” tilladt.

Nu er billetsalget jo for længst i gang, og selvom alle hungrer efter levende musik, må jeg desværre konstatere, at der hos os i Randers indtil videre er solgt færre billetter end der plejer. Måske er ” nogle kommet ud af vanen med at gå til koncert”, eller de ikke føler sig helt trygge ved at gå til koncert, selvom vore koncerter hele tiden er blevet afholdt med hensyntagen til alle regler om afstand, afspritning, mundbind, tests, Coronapas. Måske er det ikke helt gået op for alle, at Corona-passet ikke er nødvendigt længere. Der kan være mange årsager, men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det kommer til at ændre sig, så vores ”gamle publikum” plus flere nye finder vejen til vore koncerter.

Skal jeg nævne en god ting ved Coronaen, så er det, at alle disse nedlukninger har vist os, hvor meget kulturen betyder for os. Det mærker jeg tydeligt til vore koncerter, hvor publikum suger musikken til sig med en større intensitet end tidligere. Det er dejligt at mærke. Og så er det også dejligt at mærke, at der findes en kultur, der ikke har noget med idræt at gøre. (Med al respekt, naturligvis).

Den 16. august fik vi en ny kulturminister, Ane Halsboe Jørgensen. Lad os håbe, hun er en ”Kulturens Minister”, og ikke bare endnu en Kulturminister.

I SDM har vi fået 2 nye medlemmer, så vi nu er 37 kammermusikforeninger. Det er Skive Kammermusikforening, hvor Torben Rothe Lassen er formand og det er Søbygaards Venner på Ærø. Søbygaards Venner afholder klassiske koncerter i sommermånederne og arrangerer udstillinger. Her er Anne-Marie Dyhr den ansvarlige for musikken.Vi vil gerne byde jer velkommen. Det er dejligt, I vil være med, og vi glæder os til samarbejdet.

Aksel Nielsen