Om SDM

Sammenslutningen af Danske Musikforeninger (SDM) begyndte i 1974, et par år før musikloven så dagens lys. Det var to musikforeningerepræsentanter, Ludvig Danneskiold-Samsøe, formand i Roskilde, og Sv. Erik Jensen fra Hørsholm, der tog initiativet med baggrund i, at et nært samarbejde mellem foreningerne på Sjælland var lykkedes udmærket.

Hvad kan musikforeningerne arbejde sammen om?

Fællesplanlægning af koncerter
Hvis flere foreninger eksempelvis satser på at få en berømt udenlandsk strygekvartet på turné, kan man regne med et nedslag i prisen, afhængig af , hvor mange koncerter, det ender med.
I nogen år har vi haft held med fællesplanlægning, i andre år skuffende få aftaler. Men fællesplanlægning har bestyrelsen stor interesse i at få til at fungere.

(Se aktuelle tilbud under menupunktet Koncertplanlægning).

Koda-afgift
(SDMs aftale med Koda om betaling for at spille beskyttet musik på musikforeningernes koncerter er beskrevet under menupunktet Koda).

Kunstfonden
Det kunne tænkes, at bestyrelsen i fremtiden ville gøre en indsats for at opnå højere støttebeløb fra Statens Kunstfond. I snart 20 år har statstilskuddet ikke ændret sig. I de gode gamle dage belønnede Statens Musikråd de foreninger, der ofte havde helt nye værker på programmerne. Projektstøtteudvalget for Musik burde interessere sig for vore programmer.

Sv. Erik Jensen

Formand for SDM indtil 2017