Koncertplanlægning

Medlemsforeninger af SDM har deres egen programmæssige profil, men samarbejder i et vist omfang om at arrangere koncerter med solister og kammerensembler, som derved kan engageres til fordelagtige honorarer, lige som rejse- og opholdsudgifter kan deles mellem flere foreninger. Planlægningen foregår ved intern mailkorrespondance medlemmerne mellem.
Musikforeninger, der har forslag, og musikere, som ønsker at tilbyde sig, kan sende en mail gennem linket under menupunktet Musikforeninger.

Anbefaling

Halvcirkel

Fredericia Musikforening har en årlig koncert i samarbejde med et gymnasium. Koncerten afholdes på gymnasiet og indgår i musikklassernes undervisning. Eleverne bliver introduceret til kammermusik og foreningen får et stort ungt publikum. Til koncerten 2023 havde musiklærerne peget på strygekvartetten Halvcirkel. Det var da også en succes hos eleverne, der kunne identificere sig med de fire yngre kvinder i kvartetten.
Musikken af de amerikanske komponister Terry Riley, Philip Glass og Caroline Shaw faldt i deres smag. Minimalismen var også inspirationen for kvartettens egne kompositioner.
Stilen var tydeligvis lettere tilgængelig for de unge end når der har været decideret klassisk på programmet. Som forventet, var det desværre kun en mindre del af det traditionelle publikum, der vovede at dukke op. De var dog glade for en anderledes koncertoplevelse.
Halvcirkel spiller mange koncerter, men det er på rytmiske spillesteder. Det var første gang, de spillede i en klassisk musikforening. Da de er klassisk uddannede og spiller musik, der udspringer af den klassiske tradition, vil de gerne have flere koncerter hos os.
Jeg kan anbefale at alliere sig med et gymnasium og jeg kan i den forbindelse anbefale Halvcirkel.

Niels Jørn Krogh
Fredericia Musikforening

I Svendborg Kammermusikforening har vi i november 2021 haft en særdeles vellykket koncert med Kristina Ersson, fløjte (solofløjtenist I Copenhagen Phil) – Carl-Oscar Østerlind, cello og Kristoffer Hyldig, klaver.

De spillede fremragende, kunne tale til publikum så det kunne høres, og programmet var spændende og velvalgt. En stor fornøjelse for arrangører og publikum.  Ensemblet er hermed anbefalet.

pbv. Jørgen Lundby